ANDREA FORNARO IN ATLANTICO 2017 | MINI TRANSAT 2.0

Mini Transat

COS'E' LA MINI TRANSAT

La Mini Transat è una delle regate più impegnative ed estreme nel panorama della vela mondiale, per questo attira le attenzioni di milioni di persone. Si svolge ogni due anni con barche di 6,5 mt, in due categorie (proto e serie), in solitario e senza assistenza. Partenza prevista dalla Francia, passando per le isole Canarie e arrivando alle Antille francesi - per un totale di circa 4000 miglia e circa un mese di navigazione - senza possibilità di comunicazione esterna e senza supporti tecnologici, tranne un GPS non cartografico ovvero un sistema satellitare che rileva la posizione geografica, un VHF, un sestante e alcune carte nautiche. Il percorso è molto insidioso e richiede doti di navigazione altissime, insieme ad una preparazione meticolosa. Ogni skipper, da regolamento, è infatti ammesso sulla linea di partenza solo ed esclusivamente dopo essersi qualificato ovvero dopo aver effettuato una navigazione di almeno 1000 miglia in solitario e 1000 miglia in regata.

LA STORIA

Le prime Mini Transat si disputarono partendo da Penzance, un piccolo porto ad ovest di Plymouth per arrivare, dopo uno scalo alle Canarie, nelle Antille Francesi. A partire dal 1985 la città di partenza divenne Brest che cedette poi negli anni ’90 il testimone a La Rochelle, porto di partenza fino al 2011. Il percorso fu modificato, scegliendo come località di arrivo Salvador de Bahia in Brasile dopo aver effettuato uno scalo tecnico a Lanzarote o a Madeira.
La rotta comprendeva tra l’altro, l’attraversamento dell’arcipelago di Capo Verde e del famigerato “Pot au Noir”, un’area di bassa pressione larga solo qualche centinaio di chilometri da nord a sud, dove le convergenze di masse di aria calda e umida portate dagli alisei provenienti dalle zone tropicali danno luogo a condizioni di estrema instabilità con violenti rovesci e temporali che si alternano a lunghe calme piatte. A partire dall’ultima edizione, svoltasi nel 2013, la località di partenza è diventata Douarnenez nel sud della Bretagna e il percorso è tornato alle origini, con il porto di arrivo a Pointe à Pitre.
 

MINI TRANSAT - LA BOULANGÈRE 2017

La Rochelle - Las Palmas de Gran Canaria - Le Marin

This 4050 nautical miles solo crossing, on the smallest offshore racing boats, only 6.50 m long, is sailed in two legs. The first one, from La Rochelle to Las Palmas de Gran Canaria is 1350 miles long and will last for 7 to 10 days. This leg will be, for rooky sailors, their first big offshore race. After an often complicated exit of the Bay of Biscay, sailors will expect some long slips down the Portuguese coast before arriving in theCanary archipelago. The 2700 miles long second leg will start from Las Palmas de Gran Canaria in early November. It will take from 15 to 20 sailing days to reach Le Marin in Martinique, French West Indies. Due to the important relief of the numerous islands, restart from the Canary can be tricky before reaching the famous trade winds. This easterly wind should lead the fleet to Le Marin on a long downwind run.

Numbers

  • Sunday 1st of October: Start of the Mini-Transat La Boulangère in La Rochelle, France
  • 21st edition
  • 4,050 miles to cover between La Rochelle – Las Palmas in Gran Canaria and Le Marin (Martinique)
  • 81 skippers at the start
  • 10 women
  • 11 nationalities
  • 20 years old: age of the youngest skipper in the race: Erwan Le Draoulec
  • 62 years old: age of the oldest skipper in the race: Fred Guérin
  • 25 prototypes
  • 56 production boats
  • 66 rookies
  • 15 ‘repeat offenders'
     

MINI TRANSAT – ÎLES DE GUADELOUPE 2015

Every two years, the Mini transat marks the completion of a long journey for all those who have chosen to be a part of this great adventure. It is the moment when the skippers will be rewarded for all their efforts, amongst qualification sails and obligatory participation in a number of races. This is obviously excluding the endless hours of preparation, training in the hope of being the most efficient as possible on the starting line. Indeed we could say: to present yourself at the start of the Mini transat, you need unshakeable drive, the conviction that to complete a Transatlantic crossing warrants a few terrestrial sacrifices, all of which the “Mini Class” deems necessary. For the past 15 years, the “Mini Class” has sought to ensure that all those who present themselves at the starting line are 100% ready to undertake this challenge. This does not mean that all participants will be high-level skippers and that all will be able to fight it out for a spot on the podium. However, our wish is that all those who take part in the event will know how to react to all types of situations with a “good sailor” instinct; they should be able to manoeuvre their boat with complete autonomy. This is, in many ways, the one guarantee that we can offer organisers; the cornerstone in the relationship of trust that we have to share. A Mini transat, is also the end of a cycle. As a result of the Mini transat – ÎLES DE GUADELOUPE 2015, the gauge will be profoundly modified to allow the exploration of new approaches, notably the possibility to equip our monohull boats with foils or other appendices likely to make our boats “fly”. We did not want to carry out these modifications before the Mini transat to avoid penalising those who had engaged themselves for two years in a repairs process. However, we guess that from the start of 2016, these projects will bear fruit. Preparing in the best possible conditions ten or so candidates for adventure, promoting innovation and research, ensuring the safety of the skippers, the “Mini Class” is well and truly in its preferred element.

(by Stan Maslard,
 President of the “Mini Class”)